OURGROUND
1 Comment

Bakkie met de krachtige vrouwen van PaardenKracht

Pauline Goedhart en Kunna Haan, zijn de masterbrains achter het concept PaardenKracht. De photobooth waar fantasie werkelijkheid wordt. Gestart op festivals maar nu ook vaak uitgenodigd door grote merken voor de bedrijfsfeesten. Het is pas een feestje als PaardenKracht ook aanwezig is. Door hun constante creative mindflow bedenken ze samen nieuwe concepten zoals KANTOR. Hoog tijd om dus deze unicorns eens onder de loep te nemen.

Met volle PaardenKracht vooruit. Hoe snel zijn jullie?
Onze paardenkracht is ongeveer rond de vierhonderdnegentig, zo snel als een unicorn (terwijl Kunna dit zegt moeten ze beiden knikkend lachen). Wij zijn constant op bezig nieuwe dingen te ontdekken in de creatieve wereld. Zo is ook Paardenkracht ontstaan. Het gaat ontzettend goed en dat is ook omdat we altijd proberen sneller te zijn dan onze competitors. Ons doel is dan ook merkactivatie (media)bedrijf op het gebied van fotografie en video te worden. En we zijn al aardig op weg. Zo hebben we laatst met de Videobooth ingezet voor een kerstfilm voor Bols. Dit is een originele manier om de bedrijfsboodschap vast te leggen.

Wat is tot nu toe jullie favoriete klus geweest?
(Hier werd even over nagedacht en er ontstaat een kleine discussie)
Pauline: Ik zou toch gaan voor Source festival. Dit was een van onze eerste photobooths en we kregen echt de steun en vrijheid om ons eigen ding te doen. Ik denk dat dit erg goed is geweest voor ons creatieve proces. We konden ons helemaal laten gaan. Hierdoor hebben we kunnen vinden waar we goed in zijn bij de shoots. Kunna: Ik ga toch echt voor de H&M op Open Air. Alle facetten van onze booth kwamen hier zo goed naar voren, zowel creatief als de traffic die gegenereerd werd op Facebook. En doordat we gebruik konden maken van de kleding en de style advisors van H&M, leek het net alsof het een echte campagne shoot was. We hebben er veel complimenten op gekregen.

Heel gaaf wat jullie doen. Creatieve explosie of serieuze business?
Zeven jaar geleden hebben we elkaar leren kennen via een vriendin. Liefde op het eerste gezicht. We deden allebei een creatieve opleiding in Amsterdam en hadden een droom: een kleding imperium. Dat zou het helemaal worden. Kunna: Ik had een naaimachine en hadden zo bedacht dat we samen de kleding konden maken die wij leuk vonden. T-shirts, sjaals, alles was vrolijk en fluor. Dit was echt in die tijd, een beetje wat je nu bij Jutka&Riska kan kopen. Pauline: We verkochten alles op festivals, daarmee zetten we mensen op de foto’s die we later op onze website hebben geplaatst. Dit was zo’n succes, we kregen ineens aanvragen van festivalorganisatoren.

Altijd gekke ideeën?
Eigenlijk zijn wij altijd bezig met nieuwe dingen ontdekken en ideeën die we tegen komen op bijvoorbeeld het internet. Als we een mooie foto tegenkomen dan zetten we dat in ons inspiratiemapje. Super handig als we weer een thema of een speciale bewerking moeten bedenken voor een volgende shoot. We doen eigenlijk nooit iets twee keer, we doen altijd iets anders. Zo veel ideeën!

Nu maken jullie me nieuwsgierig. Hebben jullie nu een super idee op de plank liggen?
Nou, eigenlijk wel! (Beiden lichten op als blije meisjes.) We willen heel graag een keer een Barbie shoot doen. Helaas hebben we het nog niet kunnen verkopen aan iemand. Maar het idee is dat alles heel overdreven en popperig is, a la onze favoriete fotograaf David LaChapelle. Alles moet roze. En zet je neplach op! Helemaal te gek. (Ze kijken elkaar even aan en besluiten ter plekke) Als we dit nog niet gedaan hebben dan gaan we het gewoon zelf doen voor de fun.

Te grappig! Ik kan me voorstellen dat jullie leven één groot feest is…
Meestal wel ja! Wij zijn in ieder geval geen types om op de Zuid-as te werken. Onze dagen bestaan uit creatieve uitdagingen en heel hard werken. Je kunt geen 9 tot 5 mentaliteit hebben. Er zijn periodes dat we geen sociaal leven hebben, omdat we dan dag en nacht doorwerken om het beste resultaat te bereiken. Daarom is het fijn dat werken met een vast team van harde werkers. Daarnaast kijken we altijd met een professioneel oog naar de feesten en festivals waar we komen, ook al is het in onze vrije tijd.
Pauline: Daar kan ik me toch beter van me afzetten dan jij denk ik, maar het blijft inderdaad altijd een moeilijke scheidingslijn.

Jullie staan natuurlijk vaak op festivals. Nooit festival moe?
Nog lang geen festival moe! Het publiek op de festivals is altijd zo enthousiast en openminded. Kleinere festivals zijn intiemer en daardoor ook makkelijk behapbaar. Het bekende festival zoals Open Air (wat Kunna organiseert) wordt misschien wel steeds groter maar vernieuwt ook wel elke keer. Zo blijft het leuk. Volwassen worden helpt wel mee dat je op zoek gaat naar nieuwe dingen in de festival wereld. Zo zijn we ook gekomen op KANTOR. Hiermee willen we eigenlijk de kloof tussen verschillende culturele disciplines doorbreken. Iedereen is super druk en heeft nooit ergens tijd voor. Ook niet voor culturele activiteiten. Met KANTOR willen we dit wel mogelijk maken door samen te werken met partijen als Het Nationale Ballet en De Kleine Komedie.

Ik moet het toch vragen. Amsterdamse festivals: enkel voor Amsterdammers?
Wij zijn er vanaf het begin al bij. Omdat we er zo diep inzitten is het moeilijk te zeggen alleen voor Amsterdammers, maar alle Amsterdammers zijn er niet geboren en getogen. Als dat gehanteerd zou moeten worden zou er maar een handje vol staan. Je ziet dat er steeds meer en meer nieuwe intieme maar ook steeds grotere festivals ontstaan. Bijvoorbeeld, Down The Rabbit Hole. (Maar dat is niet in Amsterdam!) PaardenKracht: Maar er gaan wel veel Amsterdammers heen! Misschien is dat het wel, de Amsterdammers gaan het buiten Amsterdam zoeken. Daarom zijn wij er om de festivals toch interessant te houden voor de Amsterdammers.

Hard werken en altijd bezig met het creatieve proces. Wat doen jullie om te relaxen?
Kunna: Ik ga naar dansles sinds kort. Echt heel leuk. Dat doe ik in de buurt van de Ten Kate markt. Kost tien euro voor anderhalf uur, best prima! Er zijn veel verschillende stijlen, zo heb ik laatst hiphop en moderne jazz gedaan. Volgende keer ga ik klassiek doen, dat heb ik als kind acht jaar lang gedaan. 

Pauline: Ik houd van knutselen. Daar kan ik echt mijn hoofd mee leeg maken. Lekker fröbelen met kleine kraaltjes. Heerlijk. Maar met koken kan ik ook goed ontspannen. Met name koken voor voor andere mensen vind ik erg prettig. Daar kan ik tegenwoordig meer van genieten dan van een avond uitgaan.

Dat zijn dingen waar wij als OURGROUND ook van genieten! Om dit leuke gesprek af te sluiten, kunnen jullie dan nog het ultieme dagje Amsterdam beschrijven?
(Hier moet over nagedacht worden!)
Pauline: Buiten de deur ontbijten bij Wilhelmina. Daarna ga ik naar de Ten Kate markt verse groenten en lekker vlees halen. Beste markt van Amsterdam, echt. Dan maak ik de keuze of thuis te koken voor vrienden of als ik daar geen zin in heb, eten bij Mata Hari.
Kunna: Ontbijten doe ik bij G’s. Een bloody mary om elf uur, altijd fijn. Eigenlijk kan ik daar de hele middag zitten. Supertent! Mijn gouden tip is het Grachtenmuseum. Hier hebben ze poppenhuisjes waar ik uren naar kan kijken. Mijn dag eindigt altijd met uit eten gaan. Mijn vriend en ik verrassen elkaar altijd met een nieuw restaurant. Laatst geweest in 5&33, echt een aanrader om lekker te eten en cocktails te drinken! Het zit in een hotel, en toch is het heel sfeervol. Dat zie je niet vaak in Amsterdam en daardoor krijg je een beetje dat New York gevoel.

Meiden, super bedankt voor dit leuke gesprek! De volgende Paardenkracht photobooth kan je vinden op Valhalla op 21 december.

Wat: PaardenKracht, Kunna Haan en Pauline Goedhart
Waar: Stacey’s Pennywell
Waarom: omdat ik deze meiden ontzettend gaaf en uniek vind
Website: PK Fashion

 

About the author:
Has 13 Articles

LEAVE YOUR COMMENT

Your email address will not be published. Required fields are marked *

RELATED ARTICLES
ARCHIEF
OURGROUND MOPPIES
OURGROUND MOPPIES
OURGROUND

Een blog met gekke, waardevolle verhalen uit het leven van zes vrouwen in Amsterdam.
Geef ons maar Amsterdam!

Ads

Back to Top