OURGROUND
20 Comments

Waarom ik Starbucks haat

fotoIk houd van koffie. Sterker nog, ik ben zo’n persoon die vóór kantoortijd een half uur eerder opstaat om nog even bij de plaatselijke koffiedealer te gaan zitten voor een beetje ‘me time’, vergezeld door een bakkie troost en de krant. Stevig zwart goud, waardoor ik me ’s om 7 uur ‘s morgens weer helemaal mens voel. Bij gebrek aan beter, belandde ik vorige week in de grote theatershow die Starbucks heet. Graag laat ik me even uit over hoe kudt ik die tent vind en waarom.

1. Ze verkopen status
Mensen gaan naar de Starbucks zodat ze naar buiten kunnen lopen met een Starbucks beker en aan de wereld bekend kunnen maken dat ze zich een kop koffie van 6 euro kunnen veroorloven. Aan de bar word je geforceerd je identiteit bloot te geven om de transactie te voltooien. Je naam? “Darla”. De kassamedewerker krabbelt iets op de kartonnen beker en geeft het tezamen met een bonnetje door aan zijn collega. Ondertussen word ik weggebonjourd richting de rietjes en dekseltjes, zodat de man-robot achter de balie de volgende klant kan helpen. Lekker persoonlijk wel. Awkward wacht ik op mijn drankje om vervolgens een beker met ‘Carla’ aangereikt te krijgen. It’s all part of the marketinggame concludeer ik, terwijl het meisje naast me ongegeneerd een selfie met haar ‘Cindy-beker’ op Instagram zet.  

foto copy2. Ze verkopen slechte koffie
De koffie die ik bij een willekeurig reclamebureau uit de automaat haal, is nog beter dan de aangebrande roast met overgekookte belletjesmelk die ik bij de Starbucks voorgeschoteld krijg. Tijdens mijn bewuste bezoek vroeg ik om een espresso en de ‘barista’ keek me aan alsof hij voor het eerst in z’n leven een stel borsten had gezien. Hoe durfde ik om een drankje met minder dan duizend componenten te vragen? Als gevolg verwees hij naar het grote bord achter hem. “Caramel Brulée Frappacino Blend, Green Tea Crème Frappucino Blend”…uit alle getrademarkte marketingnamen begreep ik eigenlijk alleen het woord ‘latte’. Zijn poging om mijn (blijkbaar) te simpele en beledigende bestelling op te tuigen met wat slagroom of hazelnoot syroop werkte en ik liep naar buiten met een Mocha-choc-chip-brazil-banana-cha-cha-la-la-cinno of iets dergelijks. Koffie mag dan wel de inspiratie voor Starbucks zijn, maar het is amper onderdeel van de deal.

3. Ze verkopen te dure koffie
Een koffie bij Starbucks kost het dubbele van de (heerlijke) koffie die ik elke maandagochtend bij Lungoccino nuttig. Waarom in lords name heet een kleine beker een ‘tall’ cup? It’s not tall. It’s small. De enige reden dat ze het zo noemen, is om klanten te laten geloven dat ze niet worden afgezet. Diefstal bij daglicht.

4. Ze zijn zogenaamd ethisch verantwoord
Starbucks weet dat de moderne klant maatschappelijk correct is en de aarde wil redden. Daarom geen piepschuimen bekers, maar good ol’ eerlijk karton, schattige geweven hennep tasjes en fair trade koffie. Starbucks market zichzelf als een ‘friendly’, ‘happy’ plek, om klanten vervolgens te manipuleren om onmogelijke prijzen voor hun koffie te betalen. Dat is niet friendly als je het mij vraagt. En als trotse supporter van World Water day – die klanten motiveert minder water te verbruiken – was het best wel pijnlijk om te ontdekken dat Starbucks zelf meer dan 24 miljoen liters water per dag verspilt.

5. Ze zijn overal
Starbucks is zo’n keten die aanzet tot slechte (Amerikaanse) eetgewoontes en zich met een expansiedrift op schreeuwerige manier opdringt aan de wereld. Mensen gaan naar Starbucks en bestellen een 1000-calorie-triple-mocha-caramel-latte met sojamelk en slagroom, om zichzelf vervolgens wijs te maken dat het ‘slechts een kop koffie’ is. Het is alsof je tien snoeprepen door een blender gooit, met als eindresultaat een Chocolate Mango Banana Vivanno Nourishing Frappucino, wat uiteindelijk meer naar shampoo smaakt dan naar koffie. Op elk strategisch punt in de stad popt een nieuwe vestiging op. Met hun Dawson Creek rip-off muziek en grafische massa-geproduceerde ensembles aan de muur, banen ze hun weg door de leuke, lokale en onafhankelijke koffietentjes (waar ik na dit haatbetoog binnenkort een artikel over zal schrijven). 

Tagged with: , ,
About the author:
Has 37 Articles

20 COMMENTS
  1. Jenny

    Heerlijk geschreven, grappig en een serieus kritisch onderwerp. Ik ben fan Darla!

  2. Anne

    Je bent je er van bewust dat Caramel Brulée Frappacino Blend of de Green Tea Crème Frappucino Blend in Nederland niet op het Starbucks menu staan?

  3. Gekke Henk

    Eindelijk iemand die het durft te zeggen!

    Neppe affectie, neppe koffie en stress, geen ontspanning. Toch wil ik ze wel een keer eens bovenstaande naam op de beker zien schrijven :D.

  4. Anneke

    Dat, en het feit dat Starbucks niet of nauwelijks belasting betaalt ( google maar eens op ‘starbucks betaald geen belasting’) en dus helemaal niets toevoegt aan de samenleving, en daarmee oneerlijk concurrentie is voor kleinere koffie tentjes. We worden dus dubbel genaaid bij starbucks!

  5. Frederik

    True that!! Ik sluit me aan bij deze rij. Het enige waarvoor ik nog wel eens naar binnen ga, is een Lemon cake en in Den Bosch serveren ze de Bosche Bollen van Jan de Groot (Maar die mag je dan weer niet mee naar buiten nemen). En koffie-latte-cappuccino-espresso-nog wat drink ik nooit meer bij de Starbucks.

  6. Derek

    Je hebt gelijk op veel vlakken! Doe mij ook maar het leuke kleine tentje van de hardwerkende boys&girls op de hoek ipv de massa-koffieboer.

    Heb 1 keer een leuke en interessante rondleiding gehad bij hen in de fabriek, dat was wel indrukwekkend, en leerzaam!

    Ga zo door met de leuke stukjes Darla!!

  7. Freddie de Roeck

    In Utrecht een keertje bij Starbucks gezeten. En latte koffie gedronken. Voor die prijs kon ik 2 keer betere latte drinken bij een normale koffietent. Alleen voor die dure Prijs smaakt het al behoorlijk vies.

  8. Paulus

    Kwam er laatst na een tijdje weer. Als student zijnde het afgelopen halfjaar alleen bij lokale koffietentjes afgesproken. Werd misselijk van alle suiker en sausjes die ze in m’n koffie hadden gestopt! Drink nog liever uit de automaat 😉

  9. Anna

    Haha , heerlijk, dankjewel !

  10. Alex

    Wat een heerlijk verhaal om te lezen. Ik begrijp alleen niet waar je jezelf druk om maakt. Starbucks is een bedrijf, ze zijn commerciële en zullen alles doen om klanten hun producten zoveel en vaak mogelijk te laten kopen. Mensen vinden het fijn als ander hun naam weten en Starbucks speelt hier handig op in. Maar waarom klagen over iets als je er door niemand toe gedwongen wordt om bij Starbucks je koffie te halen. Wat mij betreft klagen mensen te veel over de dingen waar ze niks mee van doen hebben. Stop daarmee en geniet van de dingen die je gelukkig maken, daar wordt iedereen een beter mensen van!!

  11. Andrea

    Zo waar! Gelukkig zijn er ook nog mensen die goede koffie WEL kunnen waarderen en daarom juist de leuke kleine goede koffietentjes opzoeken. Veel persoonlijker, betere kwaliteit en service, veel lekkerder en daar weten ze tenminste wat een espresso is.

  12. Ruud

    Wat een gezeik. Starbuck is TOP. Ik wordt altijd vriendelijk geholpen.
    Smaken verschillen nu eenmaal. Ga jij dan maar lekker naar een ander koffie tentje waar je denk goede en lekkere koffie te krijgen. (Ze geven je in die andere tenten smerige senseo)

  13. Duut

    Dank voor je heldere mening. Gelukkig maar dwingt niemand je om voor Starbucks te kiezen…

  14. Koen

    In Amerika is de starbucks totaal anders! Heel vriendelijk, snel en altijd lekkere koffie! Je betaalt in usa de helft van de prijs in vergelijking met Nerland! Al met al heb je gelijk want de starbucks in Nederland is erg slecht.. zeker een aanrader om Amerika eens te bezoeken 😉

  15. Anoniem

    Ik vind de Douwe Egberts winkel in Den Bosch o zo veeel beter dan Starbucks.

  16. Anoniem

    Waarom is mijn commentaar verwijderd…

    1. admin

      hey Fashiol Luv, je reactie is niet verwijderd. Hij was gewoon nog niet goedgekeurd. Nu wel 🙂
      Dank voor je reactie. 🙂

LEAVE YOUR COMMENT

Your email address will not be published. Required fields are marked *

RELATED ARTICLES
ARCHIEF
OURGROUND MOPPIES
OURGROUND MOPPIES
OURGROUND

Een blog met gekke, waardevolle verhalen uit het leven van zes vrouwen in Amsterdam.
Geef ons maar Amsterdam!

Ads

Back to Top