OURGROUND
No Comments

Dit is de reden waarom je Dit leest (we zijn verslaafd)

IMG_3163

Ik weet dat ik verslavingsgevoelig ben, maar mijn latest addiction is meteen ook mijn debielste ooit. Ik ben facebook verslaafd. Maar op een bepaalde manier. Het is niet dat ik de tijdlijnen van mijn vriendje, vriendinnen of oude scharrels check, maar ik heb een specifiek soort verslaving. Ik ben verslaafd aan de posts met dit soort teksten:  ‘Vanaf nu lees je DIT bericht heel anders’ of: ‘Dit is de reden waarom hij op je afknapt in bed’ (en het is niet wat je denkt).

Vooral dan dat laatste zinnetje tussen haakjes (en het is niet wat je denkt) is voor mij op een of andere manier een trigger om de link als een gek te openen. En dan komt de grote teleurstelling. Want nee, daar staat natuurlijk niet iets heel schokkends en wist je het eigenlijk al lang. Een enorm grote teleurstelling maar vooral een heel onbevredigend gevoel. En dat is de reden dat je er de keer daarop weer in trapt. Want terwijl je de post met als tekst ‘Zo weet je of hij op je valt (en het is niet wat je denkt)’ opent hoop je dat er een mysterie wordt ontrafeld. Maar dat wordt het dus nooit. Er staat altijd een of ander standaard tekstje waarover je denkt ‘ ja duh, dat wist ik al lang. Sterker nog: mijn nichtje van 5 weet zelfs dat als jongens je plagen ze om een kusje vragen’.

IMG_3150 IMG_3140

Maar het schijnt dat ik niet de enige ben. Er bestaat zelfs een officieel woord voor: Clickbait. En er is zelfs een wikipedia pagina aan gewijd. En nog grappiger dit staat er over:

Clickbait is een moderne variant van riooljournalistiek dat tegelijkertijd met de opkomst van sociale media is ontstaan.

Ik ben dus gewoon het slachtoffer van clickbait. Of ben ik clickbait verslaafd? Ik ben klaar met mijn verslaving en heb binnen een paar swipes mezelf ontvolgd van de Grazia, Cosmopolitan en Elle Girls. Ga ik me weer bezig houden met mijn andere verslavingen die iets socialer zijn: drinken, feesten en nieuwe voornemens.  O en heb inmiddels een nieuwe verslavingsgevoelige app ontdekt: de roddelrubriek van Mail Online. Blijf je up to date van belangrijke zaken (Victoria gaat naar de fashion week, Beyonce zingt voor haar dochter en is NOG niet zwanger en Adele zegt gemiddeld acht keer per dag ‘Hello’).

Wat: Clickbait (oftwel verslaafd aan alle stomme social media teksten)
Waarom: Omdat ik niets beter te doen heb? Awkward…
Website: I F** love Click Baits

About the author:
Has 72 Articles

LEAVE YOUR COMMENT

Your email address will not be published. Required fields are marked *

RELATED ARTICLES
ARCHIEF
OURGROUND MOPPIES
OURGROUND MOPPIES
OURGROUND

Een blog met gekke, waardevolle verhalen uit het leven van zes vrouwen in Amsterdam.
Geef ons maar Amsterdam!

Ads

Back to Top