OURGROUND
1 Comment

Food Film Festival – Weet wat je eet

Onlangs ging er een artikel rond op Facebook: ’22 Foods Hipsters Need To Calm Down About’. Van kimchi (Koreaanse ingemaakte kool) tot zelfgebrouwen bier en ‘alles wat je koopt bij een foodtruck’. Een hilarisch en herkenbaar stuk voor veel Amsterdammers. Ook hier is sinds een aantal jaren de aandacht voor eten gegroeid: eet-festivals, koffiebarretjes (zelfgebrand of ‘slow coffee’) en eten-is-lifestyle ketens schieten als wildgeoogste paddestoelen uit de grond. Eten is omarmd door de creatieve voorhoede, ook wel smalend ‘hipsters’ genoemd.

Het meest interessante op dit moment is een ‘food-startup’: een restaurant, maar liever nog een worstenmaker of bierbrouwerij. Ik vind het opvallend om te zien dat hoewel het starten van een food onderneming vaak lastig is en veel creativiteit vraagt, de food-trend deze grenzen blijkbaar overstijgt. Mannen met baarden en tatoeages die zich toeleggen op het maken van chocola, het brouwen van bier of het branden van koffie. Je vindt ze in New York, Kopenhagen, Berlijn en Amsterdam.

Het is makkelijk denigrerend te doen over de hipstercultuur. Ja, het is een trend, en ja, veel mensen doen hun best om erbij te horen. Maar de trend laat een duidelijke hang naar authenciteit zien. De hipsters die een maak-beroep zoeken, of het nou als bierbrouwer, worstenmaker of zelfs stadsboer is, geven een duidelijk signaal af.

Rondom het eten dat in de supermarkten ligt is veel te doen: voedselschandalen beheersen bijna dagelijks het nieuws. Deze doe-het-zelf-beweging is meer dan een trend waar je bij aansluit om hip te zijn.Veel mensen beginnen door te hebben dat wat we eten een enorme invloed heeft op het landschap, het milieu en de manier waarmee we met dieren omgaan. Wat je eet vormt de basis voor een goede gezondheid. Het is misschien naïef (en prijzig) om te denken dat Amsterdam (laat staan de hele wereld) te voeden is met balkontuintjes of champignons-op-koffiedik. Maar dat voedsel een grotere rol is gaan spelen in het Amsterdamse straatbeeld is volgens mij een goede ontwikkeling. Meer nadenken over wat je in je mond stopt, stemmen met je vork: het kan het begin zijn van een andere economie, en (durf ik het te zeggen?) een betere wereld. En ja, om de wereld te veranderen zijn nog kilo’s kimchi, broccoli en liters bier nodig. Niet verkeerd, zo’n smakelijke revolutie.

Joris, gastblogger van deze week, is al jaren bezig de wereld een stukje beter te maken. Onder andere door het opzetten van de Youth Food Movement en het Food Film Festival. Geitenwollensokkig of hipster? Neen! Een charmante jongeman met een missie! Volg Joris op Twitter of bezoek hem op het FFF.

Wat: Food Film Festival (9 – 11 mei)
Waar: Westergasfabriek, west
Waarom: foodfilms, workshops, een pop-up restaurant en food trucks met hipster-eten
Website: foodfilmfestival.nl

 

 

About the author:
Has 76 Articles

1 COMMENT

LEAVE YOUR COMMENT

Your email address will not be published. Required fields are marked *

RELATED ARTICLES
ARCHIEF
OURGROUND MOPPIES
OURGROUND MOPPIES
OURGROUND

Een blog met gekke, waardevolle verhalen uit het leven van zes vrouwen in Amsterdam.
Geef ons maar Amsterdam!

Ads

Back to Top