OURGROUND
1 Comment

Wandeltherapie: hoe ik mijzelf geregeld uit een dip wandel

wandeltherapie ourgroundWandeltherapie: het klinkt misschien overdreven en vermoeiend, maar niets is minder waar. Het is regelmatig mijn redding geweest van sombere gevoelens, negatieve gedachten en stress. Ik zweer het je: ga wandelen!

Steeds meer mensen kampen met somberheid

In 2002 werd door het CBS vastgesteld dat 1 op de 10 mensen in Nederland zich weleens langer dan een week somber of zelfs depressief voelt. Stress (vaak op werk) is een van de grootste boosdoeners. Nou, als ik naar mijzelf en mijn omgeving kijk, denk ik dat dit percentage inmiddels een stuk hoger ligt. Verschillende vriendinnen, huisgenoten, een ex en zelfs mijn eigen moeder zaten voor een langere periode thuis, omdat ze simpelweg niet meer van de bank kwamen. Stress, overspannenheid, burn-out, depressie: het is verschrikkelijk.

Zelf kamp ik al mijn hele leven met sombere gedachten. Op de een of andere manier zijn er dagen dat mijn brein mij gewoon volledig naait. Het afschuwelijke stemmetje in mijn achterhoofd, mijn lichaam dat niet vooruit te branden is, dat nare sombere gevoel in mijn onderbuik, het zijn dingen die mij vroeger tot waanzin konden drijven. Hoewel ze nooit verdwenen zijn, heeft het feit dat ik er altijd veel met mijn vader over gepraat heb, er voor gezorgd dat ik er inmiddels redelijk goed mee om kan gaan en zelfs een vorm van ‘therapie’ voor heb gevonden. Mijn wandeltherapie.

Wandeltherapie: waar het begon

Dit fenomeen begon zich te ontvouwen toen ik met mijn vader dagelijkse wandelingen begon te maken toen ik jonger was. Uren konden we dan praten en zonder dat ik het door had, verdween het sombere gevoel en de golf aan negatieve gedachten. In mijn studententijd pakte ik mijn wandelsessies samen met een vriendin op. Avond na avond liepen wij, iedere keer precies drie kwartier, heel Utrecht door. En iedere keer na onze wandeling verbaasde wij ons over het effect. We voelde ons zóveel beter.

Inmiddels weten eigenlijk bijna al mijn vriendinnen en vrienden dat ik een wandelverslaafde ben. Heel Amsterdam ben ik al doorkruist. Mijn broertje heeft zijn eigen versie ervan gemaakt: die wandelt altijd uren na een avond te veel gedronken te hebben, om de negatieve gedachten uit zijn kop te krijgen.

Wetenschappelijk bewijs

Wetenschappelijk bewijs dat wandelen therapeutisch werkt, is er ook:

  1. Uit onderzoek blijkt dat de tijd vertraagt wanneer we wandelen. Het voelt vaak alsof we er even helemaal uit zijn. Je bouwt als het ware ruimte in om even op adem te komen van de dagelijkse sleur aan bezigheden.
  2. De wandelaars in dit onderzoek hadden gemiddeld een veel beter humeur na de wandeling dan voor de wandeling. Leuk voor jezelf, maar ook voor je omgeving dus.
  3. Wandelen werkt stress verlagend. Met name wandelen in een natuurrijke omgeving blijkt erg effectief.
  4. Wandelen helpt je jouw concentratievermogen en aandacht te herstellen.

Resultaten zijn afkomstig uit het tijdschrift: Time grows on trees: The effect of nature settings on time perception. Journal of Environmental Psychology, 2017, vol. 54

Let op: klein beginnen is ook al heel goed. Besluit bijvoorbeeld voortaan altijd wandelend naar die ene vriendin te gaan, aangezien ze toch maar op twintig minuten afstand woont. Of zoek iemand die met je mee wil wandelen. Ik heb bijvoorbeeld inmiddels een groepje vriendinnen met wie ik heerlijk kan wandelen. Ga je aan het einde samen ontbijten of een kop koffie drinken, heb je ook nog een uitje!

Zoek ook professionele hulp

Uiteraard is wandelen niet de oplossing voor alles. Als je echt last hebt van langdurige somberheid, stress of andere klachten dan raad ik je altijd aan professionele hulp te zoeken. Mocht je echter voor nu vooral op zoek zijn naar praktische tips, dan is wandelen een absolute aanrader!

Meer lezen? Lees ook het tweede artikel uit de reeks: wandelen als therapie. 

Op zoek naar iemand die je persoonlijk kan begeleiden en daarnaast ook aan wandeltherapie doet? Maak kennis met Jasper Scholten: trainer/coach en auteur van Het Millennial Mysterie. Je kunt hem altijd een berichtje sturen voor wat mentale steun of om je brein uit te laten:)

About the author:
Has 64 Articles

Uiteraard is dit schrijfsel weer uit de pen van Catherina gekomen! Na haar ode aan Amsterdam is onze nieuwe OURGROUND telg over haar passie ‘vreten’ gaan pennen en schreef ze de mega hit: de Amsterdamse superficial succesformule. Ze schrijft met een gezonde dosis liefde en toewijding, voor OURGROUND maar ook op haar eigen blog: www.thewritersblog.com. We zijn blij en vereerd met deze top aanwinst in het team!

1 COMMENT

LEAVE YOUR COMMENT

Your email address will not be published. Required fields are marked *

RELATED ARTICLES
ARCHIEF
OURGROUND MOPPIES
OURGROUND MOPPIES
OURGROUND

Een blog met gekke, waardevolle verhalen uit het leven van zes vrouwen in Amsterdam.
Geef ons maar Amsterdam!

Ads

Back to Top