OURGROUND
No Comments

Geluk volgens Dan Gilbert: hoe een gelukkige toekomst niet één recept kent

Keuzes maken onderdeel van geluk“Millennials voelen zich nog altijd verantwoordelijk voor hun eigen (on)geluk, kopt een artikel van Young Works” Ja, duh. Als ik zelf niet zorg dat ik gelukkig word, wie dan wel? En zijn dat wel alleen de millennials of zijn we allemaal onbewust of bewust bezig met het beantwoorden van deze vraag? De Amerikaanse psycholoog Dan Gilbert heeft jarenlang onderzoek gedaan naar geluk en komt tot de conclusie dat wij mensen vaak vanuit een incorrect perspectief denken en daarmee de zoektocht voortzetten met de verkeerde schatkaart op zak.

De drijfveer achter je keuze is cruciaal

Geluk: sinds ik steeds kritischer naar mijn eigen gedrag kijk, kom ik erachter dat veel keuzes gebaseerd zijn op het idee dat geluk iets is wat onder andere voortvloeit uit je eigen keuzes. Als je kiest voor A, dan zal dat leiden tot B en dat maakt mijn toekomstige ik gelukkig. Bijvoorbeeld: ik vind deze baan niet leuk maar ik ga geen ontslag nemen aangezien het wel goed op mijn cv staat. Ik heb dit nodig om uiteindelijk wel de baan van mijn dromen te vinden. Uit deze gedachtengang groeit de vraag: maar is dit dan echt de juiste motivatie om uiteindelijk een goede keuze te kunnen maken waar ik gelukkig van wordt? 

Om deze vraag te beantwoorden werd ik op de TED-talk The psychology of your future self van Harvard psycholoog Dan Gilbert gewezen. Prima wegkijkertje en zeven minuten well spent, maar echt helemaal begrijpen wat de beste man bedoelde deed ik niet. Daarom ben ik speciaal voor jou (en eigenlijk ook voor mijzelf) teruggegaan naar de oorsprong van zijn ideeën: zijn onderzoek. Daar werd ik al heel wat wijzer van. In deze blog zal ik jullie meenemen door zijn TED-talk en zijn boek Stumbling on Happiness, waarin hij met humor zijn wetenschappelijk onderzoek uiteen zet. Vervolgens verveel ik jullie graag met mijn persoonlijke conclusie omtrent het concept ‘de juiste keuze’. Zo. Hebben we er al zin in? 

Je bent nou eenmaal wie je bent

“We somehow imagine that the person we are right now is the person we’ll be for the rest of time.”

Gilbert vertelt in zijn TED-talk over de mens die nooit af is. Onze toekomstige zelf is iemand die wij in de tijd tussen het nu en het dan zullen leren kennen, maar waar wij op dit moment nog weinig van weten. Allerlei factoren kunnen maken dat wij gedurende de tijd veranderen, anders over dingen gaan denken en andere dingen belangrijk gaan vinden. Dit terwijl we er juist vaak vanuit gaan dat iets wat we nu vinden of voelen, automatisch iets is wat we later ook nog steeds op diezelfde manier zullen ervaren.

Gebrek aan fantasie

Gilbert noemt dit ook wel een gebrek aan menselijke fantasie. Hij legt uit dat de beslissingen die wij als mens op dit moment maken, geenszins representatief zijn voor de keuzes die wij over tien jaar zouden maken of waar wij gelukkig van zullen worden. Ons gebrek aan fantasie weerhoudt ons ervan echt te kunnen invoelen hoe wij tegen die tijd over een bepaalde beslissing denken. Niet voor niets is de zoekopdracht in google “tattoo verwijderen” een haast evenveel gebruikte zoekterm als “tattoo zetten”.

De mens is als een onaf schilderij

“Human beings are works in progress that mistakenly think they’re finished.”

Wat bedoelt Gilbert hier nou precies mee? En wat brengt het ons in onze zoektocht naar geluk? Wij mensen proberen constant te anticiperen vanuit ons eigen geloofssysteem. Iedere beslissing die wij maken in ons leven maken wij vanuit onze kennis over vandaag en niet vanuit de toekomstige kennis. Logisch natuurlijk: we kunnen ook helemaal niet weten hoe onze toekomstige ik er voor staat en wat deze ik belangrijk vindt. Waarom hechten we dan toch zoveel waarde aan hun oordeel, dat we er zelfs bijna iedere beslissing op afstemmen?

Natuurlijk is het logisch dat je een voorkeur hebt voor een bepaald toekomstplaatje en dat je bepaalde beslissingen zoals een studie of een baan, hierop afstemt. Het is echter niet zo dat dit toekomstplaatje uiteindelijk ook daadwerkelijk beter is of je gelukkiger maakt dan wanneer een ander scenario zich ontvouwt.

Conclusie Gilbert

Wat kun je nou precies leren van Gilbert zijn onderzoek? We zijn allemaal op zoek naar geluk. Vaak nemen we als uitgangspunt het scenario waar we denken gelukkig van te worden, zelfs als het ons op dit moment niet per se geluk brengt. Denk bijvoorbeeld aan een baan waar jij je helemaal niet op je plek voelt, maar waar je niet weggaat omdat het je in de toekomst weleens allerlei kansen kan bieden. Gilbert stelt dat deze toekomst altijd ongewis is en dat onze toekomstige ik maar zelden vervuld van spijt terugkijkt op het leven en de keuzes die gemaakt zijn. Je gaat simpelweg om met de situaties die voortvloeien uit je keuzes en ontwikkelt daarmee een nieuw perspectief.

Mijn conclusie: het is helemaal niet fout om soms een beslissing te maken op basis van wat het jou nu brengt en niet op basis van wat het je in de toekomst zou kunnen brengen. Iedere beslissing die je neemt, leidt tot een andere mogelijkheid tot geluk. Een foute keuze bestaat dus eigenlijk niet. Of nou ja, behalve dan als je er morgen voor kiest om je omaatje omver te rijden. Dat zou ik even laten als ik jou was. 

Meer lezen over Catherina’s zoektocht naar geluk? Misschien vind je deze spinsels over de valkuilen van de romantische liefde ook wel interessant;)

About the author:
Has 64 Articles

Uiteraard is dit schrijfsel weer uit de pen van Catherina gekomen! Na haar ode aan Amsterdam is onze nieuwe OURGROUND telg over haar passie ‘vreten’ gaan pennen en schreef ze de mega hit: de Amsterdamse superficial succesformule. Ze schrijft met een gezonde dosis liefde en toewijding, voor OURGROUND maar ook op haar eigen blog: www.thewritersblog.com. We zijn blij en vereerd met deze top aanwinst in het team!

LEAVE YOUR COMMENT

Your email address will not be published. Required fields are marked *

RELATED ARTICLES
ARCHIEF
OURGROUND MOPPIES
OURGROUND MOPPIES
OURGROUND

Een blog met gekke, waardevolle verhalen uit het leven van zes vrouwen in Amsterdam.
Geef ons maar Amsterdam!

Ads

Back to Top