OURGROUND
No Comments

Millennial expert Jasper Scholten over geluk: zoek naar voldoening

Jasper Scholten over voldoeningWij millennials zijn, net zoals ieder ander, op zoek naar geluk. De keuzes die wij maken lijken hier soms alleen niet altijd aan bij te dragen. Jasper Scholten vertelt over hoe wij om echt geluk te kunnen ervaren, moeten stoppen met streven naar plezier en op zoek moeten gaan naar voldoening.

Streven naar geluk

Op het moment dat wij keuzes maken, komt dit vaak vanuit een intrinsieke motivatie. Jasper Scholten legt uit dat deze motivatie volgens hem steeds meer, en in het bijzonder bij Millennials (1985 – 2000), voortkomt uit een honger naar geluksgevoelens. Wij maken hierom keuzes die vaak gebaseerd zijn op basis van het plezier dat het ons oplevert, dit terwijl plezier vaak iets vluchtigs is. Veel beter zouden wij op zoek gaan naar voldoening, een langduriger goed gevoel, ook al kost dit op het eerste gezicht misschien meer moeite.

Veel Millennials kiezen voor banen en relaties die ons vluchtig geluk brengen. Wanneer de onvermijdelijke dip zich vervolgens aandient, dan gaan we weg; op zoek naar het volgende korte hoogtepunt. Met als gevolg dat we ons nooit ècht voldaan voelen. – Jasper

Authentiek gelukkig zijn

Martin Seligman, psycholoog en bestsellerauteur van het boek Authentic Happiness beschrijft heel mooi het verschil tussen vluchtig plezier en duurzame voldoening. Om dit uit te leggen beschrijft hij drie gelukniveaus die wij als mens kunnen ervaren:

  1. Het plezierig leven
  2. Het goede leven
  3. Het zinvolle leven

In het plezierig leven ligt de nadruk op geluk behalen op de korte termijn. Het doel is in dit geval om snel en in grote mate geluksprikkels te ervaren. Om, zo stelt Seligman, bewust te kiezen voor het goede en het zinvolle leven moeten we eerst beseffen dat geluk op korte termijn niet duurzaam is of omdat we de keuze maken onze talenten in te zetten voor iets groters dan wijzelf.

Met dat laatste bedoel ik dat we ons bijvoorbeeld inzetten voor een land, een organisatie of een beweging. We zullen meer voldoening ervaren wanneer we voorbij ons eigen belang gaan en onszelf in het belang van het groter goed stellen. – Jasper

Geluk op de lange termijn, ook wel duurzaam geluk, behalen wij alleen als we ons zoveel mogelijk ontdoen van omgevingsruis. Hiermee wordt bedoeld dat we ons niet moeten laten afleiden door dingen waar we toch geen controle over hebben. Denk bijvoorbeeld aan wat iemand over ons denkt of wat anderen van ons vinden, slecht weer, een chargrijnige manager. De oplossing is simpel: acceptatie. Hoe meer we ons verzetten tegen negatieve zaken hoe groter ze worden. Door ze te accepteren worden ze kleiner. Als laatste zorgt de erkenning van de minder leuke zaken in het leven dat we ook steeds meer de positieve kanten gaan erkennen en waarderen. Geluk bestaat alleen in combinatie met ongeluk. Als we altijd maar geluk zouden ervaren, dan zou het immers niet meer zo speciaal voelen!

Millennial-expert Jasper Scholten is zoals eerder genoemd ook boekenschrijver en begaafd verteller. Mocht je na dit artikel meer willen weten over zijn bevindingen: houd dan onze site in de gaten. Er komt meer! Of lees zijn boek Het Millennial Mysterie.

Toe aan meer geestverruimende stukjes? Lees ook eens over hoe jouw autonomie, onlosmakelijk verbonden is met jouw identiteit.

About the author:
Has 64 Articles

Uiteraard is dit schrijfsel weer uit de pen van Catherina gekomen! Na haar ode aan Amsterdam is onze nieuwe OURGROUND telg over haar passie ‘vreten’ gaan pennen en schreef ze de mega hit: de Amsterdamse superficial succesformule. Ze schrijft met een gezonde dosis liefde en toewijding, voor OURGROUND maar ook op haar eigen blog: www.thewritersblog.com. We zijn blij en vereerd met deze top aanwinst in het team!

LEAVE YOUR COMMENT

Your email address will not be published. Required fields are marked *

RELATED ARTICLES
ARCHIEF
OURGROUND MOPPIES
OURGROUND MOPPIES
OURGROUND

Een blog met gekke, waardevolle verhalen uit het leven van zes vrouwen in Amsterdam.
Geef ons maar Amsterdam!

Ads

Back to Top