OURGROUND
No Comments

Vitamine G in de stad, waar haal je dat?

Amsterdam OURGROUNDDe hedendaagse stadsmens: altijd gestrest, zelden tijd over en nooit genoeg slaap. Ook cijfers over onze geestelijke gezondheid liegen er niet om: we zijn inderdaad gevoeliger voor stress, hebben 21% meer angststoornissen, 39% meer kans op depressie en 50% meer kans op schizofrenie dan mensen buiten de stad. Al heeft de stad vele economische voordelen, onze geest gedijt er niet altijd even goed bij.

Vitamine G tekort

Hoe komt het dat wij meer gestrest zijn? Blijkbaar hebben stadsmensen een hyperalert en super waakzaam brein. We reageren daardoor heftiger op stress. Om je een idee te geven: onze reactie is ongeveer hetzelfde als gestreste proefdieren en soldaten die net terug zijn van de gevechtslinie. Hoe groter de stad, hoe sterker die reactie. De vergelijking met de soldaten klinkt een beetje dramatisch, maar zo gek is het nog niet. Heb je wel eens bedacht hoe alert en waakzaam je moet zijn op een gemiddeld fietsritje door het centrum van Amsterdam? Over het Damrak, Rokin, Vijzelstraat, Leidseplein en de Rozengracht? Toeristen ontwijken, de drang ze omver te rijden onderdrukken, extra uitkijken als je door rood fietst, niet in een trambaan fietsen, niet onder een tram of auto komen, niet een auto of boom schampen terwijl je twee naast elkaar rijdende fietsers voor je op het fietspad probeert te passeren, niemand aanrijden terwijl je tegen het verkeer in of over de stoep fietst omdat dat veel sneller is en ondertussen een bombardement aan zintuigelijke prikkels van drukte, beelden, mensen, rinkelende trambellen, rumoer en lawaai? Het stedelijke slagveld is nou niet echt de plek om je waakzaamheid en alertheid uit te zetten of tot rust te laten komen. Ons stadsbrein is vaak extern gericht en gedreven door omgevingsimpulsen. Paradoxaal word je, als je eenmaal gewend geraakt bent aan een prikkelrijke omgeving, ook meer aangetrokken door een omgeving waarin veel prikkels zijn. Hierdoor word je aandachtsysteem nog verder belast. Terwijl juist een prikkelarme omgeving, zoals een rustig park, ervoor zorgt dat je aandachtsysteem herstelt. Wanneer je aandachtsysteem steeds verder wordt belast zonder te herstellen leidt dat tot minder werkgeheugen, minder productiviteit, meer stress, een slechtere stemming, minder zelfbeheersing…you get the point.

De oplossing voor een vitamine G tekort: omring je met groen!

Maar er is hoop! Interessant is namelijk dat bomen en planten de hersenen van stedelingen in een andere ‘mindset’ kunnen brengen: van extern gericht en gedreven door impulsen naar intern gericht, op jezelf georiënteerd en reflectief. Deze intern gerichte aandacht helpt je innerlijke plannen en doelen vorm te geven, activeert zelfbewustzijn en speelt een belangrijke rol bij leren. Best handig als je aan het nadenken bent om veranderingen te maken in je leven of carrière. Je beter wilt presteren op werk of studie. Of je lichamelijk en geestelijk beter en minder gestrest wilt voelen. Uit meerdere rapporten en wetenschappelijke studies blijkt namelijk dat zowel het bekijken van natuurfoto’s en -video’s als wandelen in de natuur je stemming, aandacht en zelfbeheersing verbetert en lichamelijke- en geestelijke stress verlaagt. Zelfs aanwezigheid van kamerplanten zorgt ervoor dat je concentratie verbetert. Een korte wandeling of uitzicht op groen helpt om je cognitieve functie te herstellen en beter sociaal te functioneren. Het grootste effect wordt gemeten wanneer mensen midden in de natuur zijn zonder dat ze nog een gebouw of weg kunnen zien. Maar ook een beetje natuur heeft dus al een grote invloed!

Kortom: Vitamine G, je dagelijkse dosis Groen in de stad, waar haal je dat?

  1. Koop kamerplanten. Voor in je woonkamer, slaapkamer, halletje. Hoe meer hoe beter. Maak van je balkon een stadstuintje of mini oerwoud. Leef je uit!
  2. Versier je muren met groen! Fotobehang mag weer. Hoe groener hoe beter. Laat je favoriete groene vakantiefoto afdrukken op canvas. Voor de echte groene fans: speciaal bewerkt mos kun je nu gebruiken als decoratie in je huis. Zo maak je een mosschilderij of een wand bekleed met mos.
  3. Ga vaker een rondje lopen in het park of een andere groene omgeving. Bijvoorbeeld als je er op je werk of tijdens je studie even niet uitkomt. Ter vervanging van een kwartiertje mindless social media scrollen of een ergens binnen koffie drinken. Vervolgens kun je met een fris brein weer achter je bureau aan de slag.
  4. Ga studeren of aan het werk op een rustig plekje in een park of groene omgeving. Effectiviteit verzekerd! Verruil afspreken bij iemand thuis voor een afspraak in het park.
  5. Ga het bos of de duinen in. De natuur is dichterbij Amsterdam dan je denkt. Vanaf Overveen (minder dan een half uur met de trein vanaf a’dam cs of met de auto) loop je bijvoorbeeld zo het duinlandschap in, vanaf station Baarn (35 minuten met de trein vanaf a’dam cs of 30 minuten met de auto) loop je zo de uitgestrekte bossen in. Er even helemaal uit. Of boek in plaats van een citytrip eens een weekend naar de natuur.

Ons Moppie Karin, is naast haar baan als marketeer vooral bezig met wat ze echt leuk vindt: een grote passie om mensen weer dichter bij zichzelf te brengen. Ze is coach in opleiding en organiseert activiteiten, workshops en yoga & meditatie weekenden voor o.a. Young Professionals in hun quarterlife. 

Wat: Vitamine G in de stad
Waarom: Omdat we allemaal wel wat vitamine G kunnen gebruiken
Waar: Je kan het overal creëren! Zelfs bij je thuis!
Website: facebook.com/terugnaarjezelf

 

Tagged with: , , , ,
About the author:
Has 132 Articles

LEAVE YOUR COMMENT

Your email address will not be published. Required fields are marked *

RELATED ARTICLES
ARCHIEF
OURGROUND MOPPIES
OURGROUND MOPPIES
OURGROUND

Een blog met gekke, waardevolle verhalen uit het leven van zes vrouwen in Amsterdam.
Geef ons maar Amsterdam!

Ads

Back to Top